Słupy i bramy sygnalizacyjne – jakie są podstawowe ich odmiany
Nowoczesna infrastruktura drogowa składa się z duże ilości rozmaitych elementów. Oprócz jezdni dla samochodów oraz chodników dla pieszych niezwykle istotne jest też całe wyposażenie dodatkowe, jakiego często nie dostrzega się nawet. Na przykład to dotyczy znaków i sygnalizacji świetlnej, które są odpowiedzialne za sterowanie ruchem. Szczególnie sygnalizacja spełnia niezwykle istotne zadanie, gdyż bez niej w każdym bardziej ruchliwym miejscu na skrzyżowaniach zapanowałby kompletny chaos.
Lecz o ile wszyscy kierowcy doskonale znają różnego rodzaju sygnalizatory, to już temu, w jaki sposób są one umocowane już się raczej nie zwraca uwagi. A to wbrew pozorom również niezwykle istotny element wyposażenia dróg, od jakiego przecież bardzo dużo zależy. Na przykład w temacie bezpieczeństwa. Sygnalizatory ważyć mogą od kilku do nawet kilkunastu kilogramów, dlatego bardzo ważne będzie ich właściwe przymocowanie, tak aby nic się nie stało przy porywistym wietrze.
Przeważnie wykorzystuje się w tym celu różnego rodzaju słupy, na których się przykręca systemy sygnalizatorów, ale też i różne inne elementy. Często są instalowane na przykład tablice elektroniczne, kamery, znaki drogowe czy czujniki ruchu. To zwiększa dodatkowo obciążenie, na co muszą zwrócić uwagę konstruktorzy. Współczesne słupy sygnalizacyjne wykonywane są najczęściej z wytrzymałej, mocnej stali, dobrze się je też zabezpiecza przed działaniem niekorzystnych czynników atmosferycznych. Przy ulicach o niewielkim ruchu w wielu przypadkach stosuje się jedynie pionowy słup, do którego przykręcony zostaje element ze światłami. Jeśli droga jest szersza, to na słupie pojawiają się jeszcze dodatkowe poziome ramiona, z pewną regulacją ich ustawienia. Umożliwia to montowanie świateł dokładnie nad każdym pasem, dzięki czemu oznakowanie świetlne będzie bardzo jednoznaczne dla kierowców. Przy kilku pasach niejednokrotnie znacznie lepiej będą się sprawdzać bramy sygnalizacyjne, z kolei one składają się z dwóch pionowych słupów z każdej strony jezdni i poprzeczki w poziomie.
+Tekst Sponsorowany+